Személyautó és transzporter abroncsok

stage_image

Sajtószolgálat

Mi a teendő kátyú által okozott kár esetén?

23/02/2016
  • Jelentősen megnőtt a burkolati hibák száma az országos közúthálózatban
  • Mindenképpen dokumentálni kell a gumiabroncsokban keletkezett kárt, csak így támasztható követelés a közút kezelője ellen
  • Kátyúkár esetén általában a gumiabroncsok oldalfala sérül meg

Az elmúlt hónapok változékony, csapadékos időjárása kedvezett a kátyúk kialakulásának. Emiatt a járművezetők az elkövetkezendő hetekben számtalan helyen kénytelenek lesznek lassítani, még akkor is, ha az adott útszakaszon egyébként semmi sem indokolná az alacsonyabb sebességet. Bár a kátyúk miatt keletkező károk akár több százezer forintos kiadást is okozhatnak az autósoknak, az adott útszakasz fenntartója csak szigorú feltételek teljesítése esetén fizet kártérítést. A Continental összegyűjtötte mi a teendő akkor, ha felmerül a gyanú, hogy útburkolati hiba miatt keletkezett kár a gumiabroncsokban.

 

„Ha a sofőr későn észlelte a kátyút, és már csak a jobb vagy bal oldali kerekek kellemetlen döccenését érzékelte, akkor a legközelebbi lehetőségnél célszerű megállni, és ellenőrizni a gumiabroncsokat”, hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor a járművezető első gondolata az, hogy kár keletkezhetett a gumiabroncsban, vagy a felniben. Mivel az autóban ülők biztonsága a sofőr felelőssége, minden esetben ajánlott szemrevételezni a jármű kerekeit.

 

Akár a csere is indokolt lehet

A sofőrnek ellenőriznie kell a gumiabroncsok oldalfalát és futófelületét. Abban az esetben, ha kidudorodást észlel a járművezető, sürgősen ajánlott a gumiabroncs cseréje. Ha viszont a gépjárművezető nem talál semmilyen sérülésre utaló jelet, célszerű az ellenőrzést egy héttel később megismételni. Egy esetleges károsodásra akár napokkal később is fény derülhet. „A kerekek kátyúval történő találkozása során legtöbbször a gumiabroncsok külső oldalfalán keletkezik sérülés, mindössze az esetek 1-2%-ában könyvelhető el a belső oldalfalak sérülése”, tette hozzá a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Ilyenkor valószínűsíthető, hogy a keréktárcsában és a gumiabroncsban is keletkezett kár, amivel mindenképpen érdemes felkeresni egy abroncsszervizt, hiszen a futóművet is károsíthatta a frissen keletkezett sérülés!

 

Nem csak a mély gödör okozhat sérülést

Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a gumiabroncsok csak a mélyebb kátyúkban sérülhetnek meg, holott az abroncsokban már 5-6 cm mély gödörbe hajtva is keletkezhet károsodás. Természetesen nehéz előre megjósolni a kátyúkár bekövetkezését, mivel a gumiabroncsok esetleges károsodása nagyban függ a jármű sebességétől, illetve a gödör szélességétől és annak mélységétől. „Nincs általános érvényű szabály arra, hogy az abroncsok csak kátyún történő áthaladáskor sérülhetnek meg. Rongálódásukra akkor is nagy esély van, ha például a fekvőrendőrön a táblával jelzettnél nagyobb sebességgel hajt át a jármű”, hívta fel a figyelmet Menkó Illés.

 

Fotózni és dokumentálni

A Continental azt tanácsolja az autósoknak, hogy a gumiabroncsok, vagy a felni sérülése esetén dokumentálják a kátyúkárt. Ezt megelőzően ajánlott ellenőrizni az adott útszakaszt, hiszen előfordulhat, hogy előzőleg tábla hívta fel a figyelmet az útburkolati hibára. Amennyiben a sofőr nem hagyott figyelmen kívül erre vonatkozó figyelmezetést, akkor célszerű fotókat készíteni a sérülésről, valamint az úthibáról is. „Fontos figyelni a képek elkészítésénél arra, hogy a helyszín jól beazonosítható legyen. Jelentős, több tízezer forintos kár esetén pedig indokolt lehet rendőri intézkedést kérni, és jegyzőkönyvben rögzíteni a keletkezett kárt”, jegyezte meg a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője.

 

A rendőrség által kiállított hivatalos jegyzőkönyv segítséget jelenthet az útszakasz fenntartójával szemben támasztott követelések során, ugyanakkor kárigényünket enélkül is benyújthatjuk. Fontos tudni, hogy az esetleg javítási számlát is csatolni kell a kárbejelentő laphoz. A járműtulajdonos kárigényét csak és kizárólag az adott útszakasz kezelője térítheti meg.

Kapcsolat
Musztrai Ferenc

marketingvezető

Continental Hungaria Kft.

2040 Budaörs, Távíró köz 2-4.

+36 23 511 703

+36 23 511 719

Kapcsolat
Kacsó Dániel

marketing és PR koordinátor

Continental Hungaria Kft.

2040 Budaörs, Távíró köz 2-4.

+36 23 511 183

+36 23 511 719

A legteljesebb felhasználói élmény érdekében oldalunkon cookie-kat használunk. Részletes leírást itt talál