Személyautó és transzporter abroncsok

stage_image1_lg

Váltson most Continental nyári abroncsokra!

Rendellenes kopás

Mi az a rendellenes kopás?

A rendellenes kopásnak több típusa létezik. A legtipikusabbak a fűrészfogas kopás, a féloldalas kopás, a futófelület középső részének kopása, a kagylós kopás és a blokkoló kerék okozta túlzott kopás. Mindegyik kopáskép kialakulásának más és más az oka.

Mi a fűrészfogas kopás?

A fűrészfogas kopáskép normál használat és normál lengéscsillapító-beállítás mellett alakul ki. Ez a futófelületre ható különféle torzító erők kívülről látható (és hallható) megnyilvánulása. Ennek megvilágítására ejtsünk szót először a „futófelület kialakításáról”.

A futófelület csatornái és lamellái – amelyek zajforrásként működnek – biztonsági szempontból létfontosságúak a vízzel borított útfelületen való vezetésnél. Különösen az alacsony profilú abroncsokra jellemző, hogy a mintázati árkok nagyobb aránya szükséges a vízelvezetéshez és a vízre felúszás elleni védelemhez. A vízelvezetést szolgáló oldalirányú csatornák különálló blokkokat képeznek a vállrészen. Ezek a blokkok kophatnak „fűrészfogas” mintázatra bizonyos működési körülmények között a gördülési mechanizmusok eredményeként. Ilyen működési körülmények például a hosszú, egyenes utak állandó sebességgel; a mérsékelt vezetési stílus; a felfüggesztési geometria (kerékdőlés beállítása).

Miközben az abroncs gördül az úton, a szabadon álló blokkok deformálódnak, ahogy elérik az útfelületet. Amikor hozzáérnek az útfelülethez, összenyomódnak. Amikor elválnak az úttól, „súrolják” a felületet, miközben visszanyerik eredeti alakjukat.

Ennek eredményeként az útfelületről korábban legördülő blokkélek nagyobb mértékben kopnak. Ez a kopáskép nagyobb valószínűséggel fordul elő nem hajtott kerékpozíciókban. A kis mértékben kialakuló fűrészfogas kopás normális, és nincs észlelhető hatással a kényelemre. A feltűnő mértékben megjelenő kopás konkrét működési körülmények között alakul ki (helytelen abroncsnyomás, túlzott kerékösszetartás, kevés kopást okozó használat).

Tanács: Az egyenletes mintázati kopás elérése érdekében tanácsos rendszeres időközönként váltogatni a különböző pozíciókra felszerelt abroncsokat (ha a jármű gyártója mást nem javasol). Az abroncsok pozícióját időben kell változtatni, legkésőbb a nyári/téli abroncscsere alkalmával.

article_66w_image1
Mi a futófelület középső részének kopása?

Ez a kopáskép nagyteljesítményű autók hajtott kerekein lévő gumiabroncsoknál fordul elő. Napjainkban nem ritka, hogy már a középkategóriás személygépkocsik is nagy nyomatékkal rendelkező motorral vannak felszerelve. Nagy sebességnél a gumiabroncsra ható centripetális erő hatására az abroncs futófelületének középső része erősebben nyomódik az útfelülethez. Ennek következményeként a vonóerő nagyobb része a futófelület közepén adódik át az útfelületre. Alacsony profilú gumiabroncsok esetében nagyobb a veszély ennek a kopásképnek a kialakulására.

Biztonsági okokból a gumiabroncs nyomását nem lehet a gyártó által előírt érték fölé növelni, ezért a futófelület középső tartományán jelentkező erősebb kopás elkerülésének egyik módja, ha a jármű hajtott kerekeit bizonyos időközönként felcseréljük a szabadon futó kerekekkel.

Tanács: Ha a kerekeket még időben cseréli a hajtott és nem hajtott tengely között, akkor nagyjából egységes kopásképet érhet el. Mindig tartsa be a jármű gyártójának ajánlásait!

Mi a féloldalas kopás?
article_66w_image1

A féloldalas kopás leggyakoribb oka a specifikációknak nem megfelelően beállított tengelygeometria. A megfelelő beállítástól való eltérések akár egy pillanat alatt is kialakulhatnak, például egy padkára való felhajtás eredményeként.

A jármű hasmagasságának csökkentése és az alacsony profilú abroncsok használata együttesen szintén káros hatást gyakorolhatnak a kerékbeállításra. A módosított lengőkarok (például a futómű átalakítása után módosított geometria) miatt a kerékbeállítás vezetés közben hajlamos eltérni a specifikációban szereplő adatoktól. Ezt nem mindig lehet észrevenni, mert a mérőpadon végzett statikus mérés továbbra is a tűréshatáron belülinek érzékeli az összes kerékbeállítási értéket. Ennek eredményeként egyre egyenetlenebb kopáskép alakulhat ki.

A gyártó beállításra vonatkozó adatai a jármű vásárláskori állapotára vonatkoznak, tuningolt járművekre azonban nem feltétlenül alkalmazhatóak.

Ha rossz a kerekek beállítása, a jármű kerekeit újra be kell állítani, és kiigazítani az eltérést.

A legteljesebb felhasználói élmény érdekében oldalunkon cookie-kat használunk. Részletes leírást itt talál