Személyautó és transzporter abroncsok

stage_image1_lg

Technológia

Általános jogszabályi előírások és a használt abroncsok

Általános jogszabályi előírások

A legtöbb európai országban a törvény által előírt minimális profilmélység személygépjárművek esetében 1,6 mm. A fogyasztó számára ezt az abroncs fő csatornáiban elhelyezett mintázati kopásjelzők mutatják. Ha a futófelület ezekkel a kopásjelzőkkel egy szintbe kerül, akkor az azt jelenti, hogy a fennmaradó profilmélység elérte az 1,6 mm mélységet.

A fentiek tudomásulvétele mellett azt javasoljuk, hogy közúti használat esetén minden olyan személy- és kistehergépjármű-abroncsot használaton kívül kell helyezni, melyek futófelülete eléri a következő értékeket:

• nyári / nagyteljesítményű / négyévszakos abroncsok = 3 mm 

• téli abroncsok = 4 mm 

Ezek az ajánlások egyrészt saját tesztjeinken alapulnak, másrészt valós tapasztalatokon. Ezek azt mutatják, hogy az autósok akkor tarthatják fenn abroncsaik teljesítménypotenciálját (például tapadás vizes úton), ha azokat időben lecserélik, és nem várják meg a törvény által előírt 1,6 mm-es kopásszintet. Ez különösen igaz a téli gumiabroncsokra, hiszen a téli körülmények között nyújtott teljesítmény – mint például a havas úton biztosított tapadás – 4 mm alatti mintázati mélységnél már jelentősen romlik.

Használt abroncsok felszerelése

Az abroncs onnantól számít „használtnak”, hogy felszerelik egy járműre, és használni kezdik. Olyan használt abroncsok vásárlása, melyek előtörténete bizonytalan vagy ismeretlen, többféle kockázattal jár. Előfordulhat, hogy az abroncsot nem rendeltetésszerűen használták, így pedig olyan szerkezeti károsodásokat szenvedett, melyek következtében bármikor használhatatlanná válik.

Nem mindig könnyű felfedezni az olyan abroncssérüléseket vagy állapotokat, amelyek működésképtelenséghez vezethetnek. Így például az abroncs légnyomástartó részének károsodására vagy szakszerűtlen javítására csak akkor derül fény, ha az abroncsot leszerelik a keréktárcsáról, és a belsejét is megvizsgálják. Alkalmazás előtt a használt abroncs külső és belső állapotát egyaránt ajánlatos képzett szakemberrel ellenőriztetni. Ha Ön használt autót vásárolt, és nem ismeri az abroncsok előtörténetét, javasoljuk, hogy az abroncsokat ellenőriztesse szakemberrel. Ennek során az abroncsot le is kell szerelni az alábbi javaslatok szerinti belső vizsgálat és hibakeresés céljából.

Javaslatok: 

NE vásároljon, NE adjon el és NE szereljen fel olyan használt abroncsokat, amelyeken a következők bármelyike észlelhető:

• Bármilyen szúrt sérülés vagy egyéb beékelődött tárgy esetén még akkor sem, ha azt javították.

• Belső szétválás, például a futófelület vagy az öv szétválásának jelei (például dudorok, kitüremkedések, csomók, egy-egy helyen kopott futófelület, rázkódás, szokatlan zaj, stb.).

• Defekt, alacsony abroncsnyomás és/vagy túlterhelés által okozott sérülések jelei (például a légnyomástartó rész kopása, rétegleválása vagy elszíneződése, túlzott kopás a futófelület vállrészén, stb.).

• A légnyomástartó rész vagy a perem BÁRMILYEN sérülése.

• Az abroncs előtörténetében BÁRMILYEN folyamatos levegőnyomás-vesztés, amely gyakori utánfújást tett szükségessé.

• Az abroncs oldalfalán található DOT abroncsazonosító szám (TIN) megrongálása vagy eltávolítása.

• 10 évnél idősebb korra utaló dátumkód. A dátumkód – a DOT azonosító utolsó 3-4 számjegye – adja meg, melyik év hányadik hetében készült az abroncs. A járműgyártók az adott járművön való felhasználásra vonatkozó ismereteik alapján más ajánlást is kibocsáthatnak azzal kapcsolatosan, hogy milyen korú abroncs érett meg a cserére. A Continental javasolja ezen gyártói utasítások betartását.

• Az abroncs termékvisszahívás- vagy termékcsere-program részét képezte.

• A profilmélység nem teszi lehetővé a további használatot, vagyis csaknem teljesen elkopott. Ha a profilmélység az abroncs bármely pontján eléri az 1,6 mm értéket, vagy az alá csökken, az abroncs elkopott.

• Vegyi anyag, tűz, túlzott hőhatás vagy egyéb környezeti hatás által okozott károsodás.

• „Leselejtezett abroncs” minősítéssel van ellátva, vagy egyéb módon nyilvánították a további közúti használatra alkalmatlanná.

• Abroncstömítő-, centrírozó- vagy töltőanyag korábbi használata.

• Az abroncsot úgy módosították, hogy újnak tűnjön (például utánvágott futófelület).

• Az oldalfalon „Not For Highway Use” / „NHS” (nem közúti használatra), „For Racing Purposes Only” (kizárólag versenycélra), „Agricultural Use Only” (kizárólag mezőgazdasági felhasználásra), „SL” (korlátozott felhasználású mezőgazdasági abroncs) címke szerepel, vagy egyéb utalás látható arra vonatkozóan, hogy az abroncs nem használható közutakon.

A legteljesebb felhasználói élmény érdekében oldalunkon cookie-kat használunk. Részletes leírást itt talál