Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Munka a horizont mögött

Nem mindenki törekszik vezetői szerepre. A Continental vállaltnál a szakértőkre is karrier vár. Feladatuk az abroncsgyártási divízió kutatás-fejlesztési részlegén az, hogy a legújabb tudományos eredmények felhasználásával alkossanak piacképes termékeket.

Van, aki kiváló abban, amit csinál. Annyira, hogy az adott területen senki a nyomába sem érhet, és nem születhet döntés anélkül, hogy ki ne kérnék a véleményét. Ha ezeket a szakértőket főnöki beosztással „jutalmaznánk”, az nem felelne meg annak, ami az ő legnagyobb erősségük. „A szakértői funkciók révén nagyfokú specializációt teremtünk, és biztosítjuk a feltételeket ahhoz, hogy ezek az emberek teljes mértékben kibontakoztathassák potenciáljukat és szakértelmüket”, mondja Christian Jäckel, az Gumiabroncs divízió stöckeni kutatás-fejlesztési részlegének humánerőforrás-fejlesztési csapatának vezetője.

A szakértői funkciót tíz évvel ezelőtt vezették be a Continental abroncsfejlesztési csapatánál. Ezáltal a szakértők bizonyos mértékig azonos szintre kerülnek a részlegvezetőkkel, legalábbis fizetés és elismertség szempontjából. Ez a pálya olyan tapasztalt specialisták számára nyílik meg, akik nemcsak mély műszaki tudással rendelkeznek, de ennek segítségével piacképes termékeket is tudnak fejleszteni. „Ezeknek az embereknek rendkívül széles horizontra és vezetői képességekre van szükségük”, mondja Jäckel. „Megvan bennük a képesség arra, hogy vállalati szinten olyan innovatív projekteket kezdeményezzenek, vezessenek be és támogassanak, amelyek messze túlmutatnak a részleg határain.

Image

Szükség van az elméletre is

Carla Recker, a Gumiabroncs divízió kémiai anyagtudományi felelőse már szakértőként kezdte pályafutását. Recker, aki vegyészdoktori fokozattal rendelkezik, 2007 óta dolgozik természetes kaucsuk előállításán a gumipitypang gyökerének nedvéből. Ennek célja az abroncsgyártásban használatos, a trópusi gumifa tejnedvéből nyert természetes kaucsuk kiváltása, ami csökkentené a környezetre gyakorolt negatív hatást és a logisztikai költségeket. Recker a Fraunhofer Intézet kutatóival és egyéb projektpartnerekkel együttműködésben pitypangot termeszt, teszteli az első pitypangabroncsokat, hamarosan pedig kísérleti rendszert dolgoz ki a termék kereskedelmi szintű gyártására is. „Itt határozottan jól jön az elméleti tudományos gondolkodás, amennyiben gyakorlati haszna is van”, mondja nevetve.

Rüdiger Menz szintén jó ötleteiről ismert a Continental vállaltnál. Menz, aki gépészmérnöki doktori fokozattal rendelkezik, öt éve az abroncsok tartóssági tesztelésére dolgoz ki különféle módszereket. Ma már szakértő ezen a területen, és egyre kifinomultabb tesztelési eljárásokkal képes szimulálni az abroncsokat érő konkrét túlerőltető hatásokat. „Imádok elméleti modelleket alkotni”, mondja Menz. A kihívás abban van, hogy ezeknek ki kell állniuk a valóság próbáját. A szakértők nem elefántcsonttoronyban dolgoznak, hanem használható eredményeket akarnak produkálni a vállalat számára.

Több az alkalmazottjuk, mint egyes főnököknek

Ahogy Menz szakértő is elismeri, természetesen bizonyos mértékű nyomás alatt kell teljesíteniük. „Mindig új ötletekkel kell előállnom, és a kreativitásom egy pillanatra sem hagyhat alább.” Amikor pedig valamilyen problémával fordulnak hozzá a kollégák, meg kell hallgatnia őket. „Sokszor vezetői képességekre is szükségem van, hiszen sok-sok ember munkája alapozza meg az enyémet.”

Elvileg Carla Reckernek és Rüdiger Menznek több alkalmazott dolgozik a keze alatt, mint egyes főnököknek, hiszen az ő projektjeiken az összes részlegről származó munkatársak dolgoznak. Mivel azonban ők nem vezetők, másként kell motiválniuk a csapatukat. „Türelmesnek kell lennem velük, és latba kell vetnem minden meggyőzőerőmet”, mondja Carla Recker. Természetesen szükségük van egészséges önbizalomra is, mivel a munkájuk eredményét gyakran más alkalmazottak értékesítik. „Úgy érzem, a munkatársaim és a vezetők egyaránt megbecsülnek, viszont nagyon örülök, hogy nem kell HR-ügyekkel és költségvetéssel vesződnöm.” Recker saját bevallása szerint ennél jobb beosztása nem is lehetne.

Jelenleg 19 szakértő dolgozik Stöckenben a kutatás-fejlesztés területén. Kiemelkedő pozíciójuk megbecsültséget is kölcsönöz nekik a vállalaton belül. Szervezeti szinten azonos rangban állnak a részlegvezetőkkel, és hozzájuk hasonlóan ők is a részleg igazgatójának tartoznak felelősséggel. Tehát így egyenlő partnerként beszélhetnek a vezetőkkel. „A hierarchia általában nem tölt be túl nagy szerepet az életünkben. Mi nem teszünk különbséget vezetők és szakértők között. Kizárólag a potenciál, a teljesítmény és az alkalmasság az, ami döntő jelentőségű mind a karrieropciók, mind a személyzeti fejlesztés szempontjából”, fejti ki Christian Jäckel személyzeti fejlesztési vezető. Ez a továbbképzésre is kiterjed, például vezetői képességek terén. „A megfelelő technikák nagyon jól jöhetnek a szakértőknek, hiszen ők is egyfajta vezetők. Szakértő vezetők.”

A szakértői karrier a Continental vállalatnál a siker jó példája. Szakértők az egész konszernben megtalálhatóak. A Gumiabroncs divízión belül nemcsak a kutatás-fejlesztésben, de a gyártás, mérnöki tervezés és informatika területén is dolgoznak.