Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

A pitypangok asszonya

A Continental innovatív alapanyagok utáni kutatása során jutott el a pitypangig. Ebből a jelentéktelen gyomnövényből ugyanis kaucsukot lehet kivonni, különlegesen környezetbarát abroncsok készítéséhez. Carla Recker anyagkutató feltett szándéka, hogy a pitypangot áttörést jelentő alapanyaggá emelje.

Image

A belőle készült abroncs fekete és kerek, mint bármely más „normális” abroncs. Az alapanyag eredetére egyedül az oldalfalakra diszkréten rányomtatott pitypang utal. No meg természetesen a növény latin nevéből származó „Taraxagum” márkanevet magán viselő zöld-sárga embléma. A Continental hannover-stöckeni technológiai központjában Carla Recker büszkén szemléli a konferenciateremben kiállított abroncsot, amely mindössze két héttel ezelőtt készült az aacheni üzemben. Carla, aki kémiából doktorált, és kémiai anyagtudományi szakértőként dolgozik a Continental vállalatnál, személyesen is ott volt, amikor kikerült a vulkanizáló-formából. „Még előző nap sem voltunk egészen biztosak abban, hogy ez működni fog-e.” Nem is csoda, hogy aznap éjjel Carlának nem jött álom a szemére. A prototípushoz a kollégái heteken keresztül vontak ki kaucsukot pitypanggyökérből. Ezután hónapokig kísérleteztek a laboratóriumban, hogy kiderítsék, hogyan használható az új anyag a kaucsukfából származó természetes kaucsuk pótlására, amely minden abroncsban megtalálható a szintetikus kaucsuk mellett. Ehhez természetesen rengeteg adminisztráció is kapcsolódott, mivel Carla 2007 óta együttműködik a Fraunhofer Molekuláris Biológiai és Alkalmazott Ökológiai Intézettel a münsteri egyetemen.

A kemény munka azonban meghozta gyümölcsét, és most „legördültek a gyártósorról” az első pitypangabroncsok, melyek egyelőre még csak a Continental tesztpályáján próbálgatják erejüket. Az új abroncsok tömeggyártása biztosan nem kezdődik meg 2020 előtt. Carla Recker nem tudja titkolni lelkesedését, és csillogó szemmel meséli egyik részletet a másik után. Először is néhány tudnivaló magáról a növényről. A Continental által felhasznált, úgynevezett gumipitypang vagy kokszagiz nevű pitypangfajt a Fraunhofer kutatói nemesítéssel úgy módosították, hogy több nedvet adjon, és szántóföldi növénykultúraként termeszthető legyen. A cél olyan hosszú pitypanggyökerek nyerése, mint a cukorrépa. Ezen dolgoznak tesztföldjeiken a bajorországi és szászországi pitypangtermelők. „Egyik termelési szezontól a másikig kell várnunk, és reménykednünk, hogy a kettő között nem jön árvíz vagy egyéb katasztrófa”, nyilatkozik széles mosollyal a 49 éves kutató, aki farmerjában és edzőcipőjében a koránál jóval fiatalabbnak tűnik. A Continental vállalatnál végzett munkája mellett Carla környezeti technológiákat is tanult, ami most jó szolgálatot tesz neki, amikor hirtelen a biológia és a mezőgazdaság területére kell merészkednie.

„Vigyázat, anyagtudományt tartalmaz!”

Carla csapatának munkája épp mostanában részesült hivatalos elismerésben Münchenben, amikor a pitypangprojekt elnyerte a GreenTec díjat, Európa legtekintélyesebb környezetvédelmi és üzleti kitüntetését. „Ez volt karrierem egyik csúcspontja”, mondja sugárzó arccal Carla. „Egyébként a munkám sikerei általában háttérben maradnak, még akkor is, ha számtalan termékhez járultak hozzá.” Tréfásan megjegyzi, hogy néha szeretne egy „Vigyázat, anyagtudományt tartalmaz!” feliratú bélyegzőt.

A pitypangból nyert kaucsuk valójában nem új lelemény. A folyamatot először 1905-ben szabadalmaztatták. Carla Recker kollégái a Continental archívumában is találtak két dossziét a pitypangokról. „A kutatás azonban hamvába halt, mert az eljárás nem volt gazdaságos”, magyarázza Carla. Ma már kicsit más a helyzet. „Végeztünk egy üzleti esettanulmányt, és a jelenlegi adatok alapján a dolog megvalósítható.” Ráadásul a pitypang igénytelen növény, amely megél az észak-európai éghajlaton, rossz talajon is. Ezáltal megtakaríthatóak a trópusi kaucsukfa-ültetvényekről történő szállítás költségei, és a hazai élelmiszernövényekkel sem alakul ki versengés. További környezeti előny például, hogy a pitypangkaucsuk oly módon elégítheti ki a gumi iránt világszerte növekvő keresletet, hogy nem kell több esőerdőt feláldozni kaucsukfa-ültetvények telepítése kedvéért. Ezáltal csökken a szénlábnyom és nő a biodiverzitás. Ez a két tényező a GreenTec zsűrijére is hatással volt.

Virágnagyhatalom

A tehergépjármű-abroncsok potenciálisan komoly felvevőpiacot jelentenek az új alapanyag számára. Súlyuk 70-80 kg, aminek a természetes kaucsuk 30-40%-át teszi ki, azaz sokkal nagyobb részét, mint egy személygépjármű-abroncsnak. Carla Recker azonban nem hisz abban, hogy egy napon kizárólag pitypangból fogják majd fedezni a Continental abroncsok kaucsukigényét. Az abroncsokat gazdaságossági és biztonsági okokból többféle nyersanyag kombinációjából kell előállítani, de a fenntarthatóság szempontjának maximális figyelembevételével. „Ebben pedig sokat segít majd a pitypang.”

Jelenleg már készülőben van egy kísérleti rendszer, amely tonnaszám képes pitypanggumit előállítani. „Még gyerekcipőben jár a dolog”, magyarázza Carla. Nagy kitartásra lesz szükség, és természetesen a vállalat erőteljes támogatására. Végső soron az ilyen hosszú távú projektek rendkívül szokatlanok az iparágban. A projekt menedzsereként Carla örömmel nyugtázza, hogy „a támogatottság teljes”. Semmi kétség, ez nagyrészt az ő pitypangok iránti szenvedélyének és a belőle sugárzó hihetetlen energiának köszönhető.