Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Négy év munkája és gumikeveréke

Az abroncsfejlesztők folyamatosan igyekeznek lépést tartani az ügyfelek igényeivel és a törvényi szabályozásokkal, miközben szüntelen háborút vívnak a fizika és kémia törvényeivel is. Ugyan a körből eddig még nem sikerült négyzetet készíteni, de a hibrid abroncsok új termékcsaládja révén a Continental ehhez is meglehetősen közel került.

article_66w_image1

Andreas Härtwig végigsimítja az íróasztalán heverő fekete gumidarabot, amely az új Conti Hybrid HD3 abroncsból való. „Nézze meg a futófelületet, egészen vékony!”, mondja a rövidujjú inget viselő, nem kevésbé vékony férfi. „Ez segít csökkenteni a gördülési ellenállást.” Härtwig elővesz egy piros csavarhúzót a tolltartójából, és felfeszít vele egy keskeny lamellát az abroncsdarab futófelületén. „Ezek a vulkanizált sarkok itt javítják a kanyarodási teljesítményt.” Siljana Lietz, Härtwig szobatársa egy másik csatornára mutat: „Ez a finom cikcakkos mintázat pedig javítja a tapadást, még havas időben is”, magyarázza.

A Continental haszongépjármű-abroncs részlegének két termékfejlesztője szemmel láthatóan nagyon büszke az „újszülöttre”. Meg is van rá minden okuk, hiszen a Conti Hybrid tehergépjárműabroncs-család a két világ legjobb tulajdonságait egyesíti magában. Ezek az abroncsok nemcsak távolsági, egyenes utakon való vezetésre ideálisak, hanem csomagküldő szolgálatok járműveire is, amelyek esetében az állandó manőverezés miatt az abroncsok nagy igénybevételnek vannak kitéve. Az autópályán üzemanyagot takaríthatnak meg, városi területeken pedig nem kopnak olyan erősen, mint a „hagyományos” távolsági abroncsok.


A megfelelő egyensúly

Egy ilyen csúcstechnológiás abroncs kifejlesztése nem könnyű feladat. „Nagyjából négy évbe telik, mire eljutunk a kiinduló ötlettől a gyártásra kész állapotig”, mondja Siljana. „Először is a marketinges kollégák előállnak egy kihívással. Például X térségbeli ügyfeleinknek szükségük volna egy ilyen meg ilyen tulajdonságokkal rendelkező termékre. A Conti Hybrid esetében a kihívás abban állt, hogy meg kellett találnunk a maximális futásteljesítmény és a minimális gördülési ellenállás tökéletes kombinációját. Jó kis agytorna a fejlesztőknek! Tudjuk, hogy mi az, ami elméletben működik egy-egy tulajdonság optimalizálásánál, de ami a kopást csökkenti, az növelheti a gördülési ellenállást. Az igazi kihívás, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt”, mondja Andreas.

New content item

A fejlesztők alapvetően három kulcsfontosságú paraméterrel tudnak variálni: az abroncs kialakításával, a futófelületi sávok alapanyag-keverékével és a futófelület formájával. Az új Conti Hybrid termékcsalád fejlesztésén két csapat kezdett dolgozni: az egyik a hajtott tengelyre, a másik pedig a kormányzott és a pótkocsitengelyre való abroncsokkal foglalkozott. Egy abroncs kifejlesztése nem csak a marketingesektől érkező igénynek és a fizika törvényeinek függvénye. A gördülési ellenállást, a tartósságot és a zajszintet ugyanis törvényi szabályozások határozzák meg. 18 hónapba telt, amíg kidolgozták az új Conti Hybrid optimális alapanyag-keverékét. Hogy mi tartott ilyen sokáig? „Egy alapanyag-keverékhez akár 20 különböző anyagot is feldolgozunk”, magyarázza Siljana. „Így tízezernyi lehetőségünk van megtalálni a tökéletes keveréket.” Minden új változatot kémiai és fizikai teszteknek kell alávetni. És mi a helyzet a vonóerő-átadási teljesítménnyel? Eléggé elasztikus a keverék?

Eleinte számítógépen zajlik a megfelelő futófelületi mintázat kidolgozása a labormunkával párhuzamosan. „Már a legelejétől tudjuk, hogy az abroncsra melyik tengelyen hány csatorna kell”, mondja Andreas. „Végül is ezen a téren hihetetlen tapasztalattal rendelkezünk. Inkább a részletekről van szó: 80 bemetszés legyen, vagy inkább csak 75?” Ha a számítógépes szimuláció minden kérdésünkre megadta a választ, az „abroncsvágók” következnek. Bár a munka bizonyos lépéseit robotok is elvégezhetik, továbbra sem nélkülözhetjük borotvaéles pengékkel és lézersugarakkal felszerelt szakembereinket, akik a tökéletesen sima abroncsokból kifaragják a számítógépes úton kiszámított futófelületi mintázatot. Egy vágó akár egy egész napig is dolgozhat egyetlen abroncson, hogy kifinomult kézművesmunkával elkészítse a prototípust.


Megálmodjuk a tökéletes abroncsot

Azonban a prototípusok tesztelése – akár tesztgépeken, a laborban, röntgenkészülékkel vagy komputertomográffal, akár terepen vagy járművekre felszerelve – ennél jóval több időt vesz igénybe. A teszteredmények alapján történik a prototípusok finomhangolása a lehető legnagyobb precizitással. Az új hibrid abroncsok esetében például a fejlesztői csapat sokáig törte a fejét azon, hogy milyen futófelületi kialakítással csökkenthetnék az abroncsba beszoruló kavicsok mennyiségét, amikor a tehergépjármű földúton közlekedik. Az átlagember szemében egyik abroncs olyan, mint a másik, de a Continental abroncsokon a legapróbb lamella elhelyezkedése sem a véletlen műve.

Az új Conti Hybrid termékcsalád a Continental legújabban kifejlesztett alapanyag-keverékeit használja. A futófelület szintén különlegesen zseniális. A fejlesztők azonban ezután sem ülhetnek a babérjaikon, hiszen az abroncsfejlesztés soha nem áll meg. Andreas Härtwig, aki nyolc éve dolgozik termékfejlesztőként, a tökéletes abroncsról álmodik. „Amikor valamelyik üzemünkben egy új kialakítású abroncs elsőként kerül ki a vulkanizálóból, az utánozhatatlan érzés” mondja fülig érő szájjal. „Megadok minden segítséget, ami tőlem telik, és azon vagyok, hogy minden úgy történjen, ahogy elterveztük.” Kollégája, Siljana Lietz hozzáteszi: „Mindig van hová fejlődni.” A képzett gépészmérnök, aki anyagtudományból doktorált, már alig várja a Conti Hybrid abroncsok következő generációját. Újabb négy év múlva.