Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Egyik termékbevezetéstől a másikig

Minden piacra kerülő új Continental haszongépjármű-abroncs mögött olyan tehetségek állnak, mint Andreia Bessa és José Esteves. Fejlesztőmérnökök, akiknek köszönhetően a jó ötletekből jobb abroncsok lesznek, generációról generációra.

article_66w_image1

„Üdv, Andreia vagyok”, mondja a fiatal nő, csillogó kék szemekkel. Elegánsan lakkozott körmeivel, vállig érő, egyenes hajával és gyöngy fülbevalóival nemigen tűnik technológiaőrült abroncsfejlesztőnek. Felsuhan a lépcsőn, át a nyitott ajtón, amely kollégája, José Esteves irodájába vezet. A 27 éves José portugál, akárcsak Andreia. Négy éve dolgozik a Continental hannoveri fejlesztési központjában. Azt mondja, mindig is érdekelték az autók, így miután elvégezte a gépészmérnök szakot, nem is indulhatott máshová, mint Németországba, az európai autóipar szívébe. José mostanában fejezte be 15 új haszongépjármű-abroncs fejlesztését a Continental számára, egy egész termékcsaládét, amely az idén kerül piacra. Most azon dolgozik, hogy a gyártás körül minden simán menjen, mert az ő feladata addig nem ér véget, amíg ezek az abroncsok eladásra nem kerülnek.

Andreia a Continental kutatás-fejlesztési részlegénél kezdte a pályafutását jó 12 hónapja, de az ő abroncsai még csak papíron léteznek. Vagy inkább egy számítógép képernyőjén. „Elvégeztük az összes virtuális tesztet és kísérletet, majd rögzítettük, hogyan kell az abroncsoknak kinézniük”, magyarázza a 31 éves, energikus nő, aki már gyerekkorában is szívesebben játszott Legoval, mint Barbie babával. A prototípusokhoz már megrendelték a vulkanizálóformákat, következő hónapban pedig indul a tesztelés. Ezek után kiderül, megfelelnek-e az abroncsok az elvárásoknak. Ettől kezdve minden módosítás időbe és pénzbe kerül, tehát nagy a nyomás. Főleg mivel egy szintén Andreia projektjéhez kifejlesztett új alapanyag-keverék is tesztelésre kerül. „Mindig kell egy B terv, hátha valami nem úgy sikerül”, mondja nevetve Andreia. Az „ő” abroncsai építőipari járművek számára készülnek Európában és a Közel-Keleten, ezért különösen tartósaknak kell lenniük, egyúttal pedig meg kell felelniük az Uniós szabályozásoknak. „Ez az egyik legnagyobb kihívás”, melyet Andreia is nagyon is jól tud.

„Érezzük a hőséget, látjuk az utakat”

2012 vége óta az Európai Unióban nemcsak a külső gördülési zajt, hanem az üzemanyag-hatékonyságot és a vizes úton nyújtott tapadást is fel kell tüntetni az abroncsok címkéin. Ráadásul az európai körülmények mind az éghajlat, mind az útviszonyok tekintetében nagy eltéréseket mutatnak más országoktól, mint például Törökország. José felvesz az asztaláról egy éles kődarabot. Emlék és egyben figyelmeztetés Ománból. „Arra emlékeztet, mi vár ott a teherautókra”, mondja csendesen José. „A Continental növekedni akar, tehát új piacokat kell meghódítania, és meg kell értenie az ottani ügyfeleket.” A mérnökök a fejlesztési munka elején rendszerint ellátogatnak azokba az országokba, ahová az abroncsaikat szánják. „Érezzük a hőséget, látjuk az utakat, beszélünk a helybéli ügyfélszolgálatos csapatunkkal és magukkal az ügyfelekkel”, magyarázza José. Hogyan használják ott az abroncsokat? Mi hiányzik az ügyfeleknek? „Sokszor még egy rövid kiruccanás is új ötleteket vet fel.” Ez jelenthet különösen erős abroncsmodelleket, például Törökország számára, vagy rendkívül hőálló gumikat a közel-keleti országoknak.

Andreiának és Josénak rendszerint a fejlesztési folyamat legelején kell latba vetniük a kreativitásukat, amikor a márkamenedzsment egy meghatározott jellemzőkkel rendelkező abroncs kifejlesztésével bízza meg őket. Ezután megvalósíthatósági tanulmányt készítenek, és gyakran a lehetőségek határait feszegetik. Hol azért, mert a különböző igények célkonfliktushoz vezetnek, hol azért, mert a minőséget a költségek növelése nélkül kell tovább javítani. „Ahhoz, hogy egy lépéssel a vetélytársaink előtt járjunk, biztosítanunk kell technológiai elsőségünket és azt, hogy képesek legyünk több generációval előre gondolkodni”, mondja Andreia. Véget nem érő tesztek helyett egy jó koncepcióra van szükség, pontos számításokkal és számítógépes vizualizációval. Andreia és José munkáját számos munkatárs segíti. Az abroncs minden részének megvannak a szakértői, a beépített acélszálaktól az alapanyag-keveréken keresztül a formáig, szerkezetig és teljesítményig. A marketing ellenőrzi, hogy az abroncs milyen hozzáadott értéket képvisel az ügyfél számára. Az ügyfélszolgálat és a helyszíni tesztelők tippeket és tanácsokat adnak a helyi körülményekkel kapcsolatban. Egy abroncs kidolgozásában hét-nyolc részleg is részt vesz, és mindegyik részlegnek zöld utat kell adnia ahhoz, hogy a fejlesztés továbbléphessen a következő szakaszba. „Amikor sikeresen elérünk egy mérföldkövet, már jó sok aláírást gyűjtöttünk össze”, mondja José mosolyogva.


Tartsuk mozgásban a kereket!

A Continental vállaltnál nincsenek magányosan dolgozó  abroncsfejlesztők. „Mindenekelőtt projektmenedzserek vagyunk, és mindent jól meg kell tudnunk szervezni ahhoz, hogy határidőre és a költségvetési kereteken belül tudjuk befejezni a projektjeinket”, mondja Andreia felcsillanó szemmel. A biztonságos folyamatok, valamint a csapattól és a vezetőségtől érkező visszajelzések biztosítják, hogy ne történjen hiba. Végső soron a Continental nagy kerekét a kutatás-fejlesztés alkalmazottai forgatják. „Alig kerültem ki az egyetemről, máris rengeteg felelősséget bíztak rám, ami remek motivációt jelent”, magyarázza José. Andreia gyorsan közbeszól: „Érzed, hogy rajtad múlik. Ha ez a felelősség nem volna rajtad, nem tanulnál olyan sokat.” Andreia vegyésznek tanult, és több autóipari beszállítónál is dolgozott, mielőtt 2010-ben a Continental felvette soraiba, eredetileg a portugáliai abroncsüzemben. „A Conti egészen más”, mondja lelkesen.

Új munkáltatóját egyáltalán nem zavarta, hogy amikor felvették, még egy árva szót sem tudott németül. „Szerencsére a munkánk hatékonysága nem a nyelvtudáson múlik”, magyarázza Andreia. „Itt Hannoverben mélységesen multikulturális környezetben dolgozunk. Ez remek munkahelyi légkört teremt, hiszen minden kultúrának a legjavát kapjuk.” Viszont elég hamar bele is lehet csavarodni: „Amikor kilépünk az utcára, egyből a tehergépjármű-abroncsokat kezdjük figyelni, még akkor is, ha épp nyaralunk”, mondja José mosolyogva. Milyen állapotban vannak az abroncsok? És a lényeg: ki a gyártó? „Nagyon büszke vagyok, ha meglátok egy általam fejlesztett abroncsot”, mondja José.

Andreia és José nem fél attól, hogy egyszer majd kifogynak az ötletekből. „Mindig van, amit lehet jobban csinálni.” Mindenekelőtt a jövő a „tisztább” abroncsoké: kevesebb szennyezőanyag-kibocsátás és alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás a mérsékelt gördülési ellenállásnak köszönhetően. Az abroncsfejlesztőknek már van is néhány ötletük. Hiszen minden forgalomba hozott abroncs után jön egy következő, így az abroncsok új generációja már úton van.