Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Húzd, tépd, üsd: lássuk, mit bír a gumi!

Egy tehergépjármű-abroncsba akár 15 féle alapanyag-keverék is kerülhet. Azt, hogy melyik alkotóelemhez melyik a legjobb alapanyag, a Continental minden konkrét modell esetében az elképzelhető legtöbb módon, a legnagyobb tapasztalattal és még több verejtékkel teszteli.

Az alagsor minden sarkát kattogó zaj tölti be. Mintha több száz varrógép dolgozna vég nélkül. Számtalan, fekete szíjakra szerelt dugattyú mozog villámgyorsan előre-hátra üvegdobozokban. Itt zajlik a gumimintadarabok tesztelése. Percenként százszor, vagyis hetente kétmilliószor hajlítják meg őket. A Continental anyagtesztelői figyelik a repedések kialakulását, hiszen ez az anyagfáradás jele. „Az egyik mintadarabunk a világrekorder”, mondja Ronald Wildt fülig érő szájjal. A gumiszíj több mint 90 millió fordulatot tett meg a majdnem 2 évig tartó teszt során. Az úton egy abroncs akármeddig gurulhat, akkor sem produkál ezzel összehasonlítható eredményt. Kizárólag tesztlaboratóriumban lehet pontosan ugyanazokat a feltételeket előállítani.

article_66w_image1

Ronald Wildt hét éve végez fizikai anyagtesztelést a Continental kutatás-fejlesztési részlegénél, Hannover-Stöckenben. A 45 éves férfi büszkén mutatja a hatalmas „járműflottát”, amellyel ő és 40 munkatársa évente több tízezer anyagtesztet és elemzést végez. Számtalan túlnyomásos kemence, lyukasztógép és traktor van elhelyezve a helyiségekben. Az egyik tűt szúr egy kerek gumidarabba, hogy megmérje a keménységét, a másik egy gumigyűrűt húz ki, hogy a nyújthatóságát tesztelje. A harmadik a visszapattanási rugalmasságot ellenőrzi, amely a gördülési ellenállás szempontjából fontos. Utóbbi döntő tényező a tehergépjármű-abroncsok üzemanyag-fogyasztásában. Ezenfelül vannak még csúcstechnológiás berendezések is, mint például a „repülőgép-hordozó”, ahogy az alkalmazottak nagy tisztelettel hívják. Ez egyszerre száz különböző rugalmassági és keménységi tesztet képes elvégezni teljesen automatikusan. Aztán ott vannak még a „Ferrarik”: nyolc, egyenként negyedmillió euró értékű tesztrendszer, amely robotkarok segítségével minden lehetséges irányban torzítani igyekszik a gumit. Végül pedig a „Lamborghini”. Ez egy masszív, nagy sebességű, lineáris súrlódástesztelő, amely a nagy sebesség mellett különböző útfelületeken megvalósuló tapadást szimulálja. A Continental a hidegkamrában maga állítja elő a szükséges havat és jeget.

New content item

„A gumi emlékszik”

A tizedmilliméteres és tizedmásodperces pontossággal mért adatokat a számítógép közvetlenül rögzíti és továbbítja az anyagfejlesztőknek. Ők találják ki a Continental alapanyag-keverékeinek receptjeit. „Minden alapanyag-keveréket 15-20 tesztnek kell alávetni, attól függően, hogy melyik összetevőhöz szánjuk”, mondja Fred Waldner. A vegyészdoktor tizenkét éve dolgozik a Continental kutatás-fejlesztési részlegén, és 2009 óta vezeti a fizikai anyagtesztelést. Szedjünk fel használt abroncsokat az utcáról, és nézzük meg, hogyan javíthatnánk az alapanyagon? „Ez a XXI. század”, kuncog Fred, és a szeme huncutul csillog jellegzetes szemüvege mögött.

Ma az a cél, hogy megtalálják a tökéletes alapanyag-keveréket, még mielőtt abroncs lenne belőle. A tesztek egyre kifinomultabbak és átfogóbbak. „Az utóbbi években a gyakori deformációt alkalmazó dinamikus tesztek száma a nyolcszorosára emelkedett, a szakítószilárdsági teszteké pedig ötszörösére”, mondja Fred Waldner. Annak érdekében, hogy a fejlesztés még gyorsabban haladhasson, az anyagtesztelés sok gépet és hatékony folyamatokat igényel.

Fred Waldner és csapata megközelítőleg 12.000 receptet dolgoz fel évente, melyek közül több mint 25 kerül egy abroncsba. Az alapanyag-keverékeket folyamatosan, számos fejlesztési ciklus során finomítják. „A gumi emlékszik”, magyarázza Fred. „Nem úgy, mint az acél. A gumi mindig megváltozik annak függvényében, hogy mi történt vele korábban.”


A mintadarabnak olyan érintetlennek kell lennie, mintha most került volna le a futószalagról.
Ezért az anyagtesztelők mindig maguk állítják elő a mintadarabokat, laboratóriumi körülmények között.

New content item (1)

Ahol a gumit sütik

Fred Waldner edzőcipőjében ruganyos léptekkel siet a „sütödébe”. Meleg van, de süteményillat helyett gumiszag terjeng, az alkalmazottak pedig szakácssapka helyett fekete Contis pólóban feszítenek. Egyikük, Alberto Sabor valóságos legenda a Continental vállaltnál, hiszen már 22 éve dolgozik a cégnél. A 40 éves férfi gondosan kiméri az összetevőket – természetes kaucsuk, töltőanyag, lágyítószer, kén, olaj –, szigorúan a recept szerint. A precizitás létfontosságú. Mindent az előírt sorrendben önt a keverőbe, majd a számítógépen kiválasztja a megfelelő hőmérsékletet és keverési időt. A keverőből egy puha massza kerül ki, amelyből Alberto hasábot gyúr. Biztos kézzel köröket és téglalapokat lyukaszt ki belőle, amelyeket aztán a túlnyomásos kemencében (a „sütőben”) vulkanizálnak.

Tíz perc múlva kék védőkesztyűt vesz, és sugárzó mosollyal kihúz a kemencéből egy fémtálcát. Elkészült a gumikeksz! A vizsgálólaboratórium alkalmazottai most már tesztelhetik a darabokat.