Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Körömrágás Korbachban

A Continental különleges haszongépjármű-abroncsai a németországi Korbachban készülnek. Különlegességük, hogy már csak ezeket gyártják kizárólag iparosodott nyugati országban. Ezt egy olyan gép tette lehetővé, amelyet a leleményes alkalmazottak maguk fejlesztettek ki.

article_66w_image1

Sauerland északi részének kanyargós útjai festői víztározók, erdős dombtetők, muskátliktól és begóniáktól színpompás faházakból álló békés falvak között vezetnek. Ki hinné, hogy egy csúcstechnológiás gyárlétesítmény nőtt ki itt a földből? Pedig így van. Korbach kisvárosban, élvonalbeli automatizált gyártási technikákkal készülnek a villástargoncák, alacsony rakfelületű teherautók és traktorok csúcsminőségű tömör gumiabroncsai. Ez a gyárlétesítmény a maga nemében egyedülálló a világon.

Évtizedeken át hiába próbálták a különböző gyártók leegyszerűsíteni a különleges abroncsok összetett alapvető gyártási folyamatát. Szinte mind feladták. A korbachi Continental üzem dolgozóiban azonban elég hit volt, hogy harcoljanak az ötletükért: egy újfajta alaptekercselő egységért, amely egy lépésben „összeházasítaná” a gumit az abroncs belsejében található huzalgyűrűkkel. Többé nem kellene tucatnyi embernek kézzel, lassanként adagolni a huzalt.

„Két régi kolléga a csapatban ismerte a korábbi kísérleteket, és úgy gondolta, hogy továbbfejleszti őket”, emlékezik vissza Stephan Disselhoff, az ipari abroncsgyártás akkori vezetője Korbachban. Ideiglenesen átalakítottak egy már létező rendszert, és felszerelték egy huzalorsóval. „Tudtam, hogy a rendelkezésre álló technológiával meg tudjuk valósítani, amit akarunk”, meséli Hartwig Poqué, a gép egyik kifejlesztője. A főnöke felutazott Hannoverbe, ismertette az ötletet, és pályázatokat írt, hogy támogatást szerezzen rá. De még messze volt az az idő, amikor az első automatikusan gyártott alapgumi legördült a gyártósorról. „Vasárnap reggelenként, amikor nem volt műszak, és a gépeket nem használta senki, mi itt álltunk, és huzalokat csévéltünk”, mondja fülig érő szájjal Siegbert Steuber folyamatmérnök. „Aztán hétfő reggelenként felvágtuk az abroncsot, és belenéztünk. Még mindig nem jó! Minden alkalommal a körmünket rágva vártuk a végeredményt.”


Rugalmas csodagép

A tömör haszongépjármű-abroncs legfontosabb része az alap. Egy akár 11.000 kg teherhordó kapacitású abroncs alapgumijának teljes mértékben megbízhatónak kell lennie. Mi több, az új gépnek különböző méretű abroncsokat is elő kellett tudnia állítani, akár kis tételben is. „Addig csak nagy mennyiségeket érte meg gyártani”, magyarázza Ralf Jacob elektromérnök, aki akkoriban a vezérlőtechnológiáért volt felelős. Az új gépnek sokkal rugalmasabbnak kellett lennie.

A korbachi dolgozók rendszeresen utaztak a Fekete-erdőbe, hogy meglátogassák a csodagép elkészítésével megbízott vállalkozót. A tervezők válla fölött lesték, ahogy azok összeállították és tesztelték a gépet vezérlő szoftvert. Az első próbamenet kudarccal végződött. Stephan Disselhoff termelésvezetőnek nem jött álom a szemére.

2008 végén azonban mégiscsak elérkezett a várva várt pillanat. A feltalálók három héten belül felállították Korbachban az új alaptekercselő gépet (WBA), méghozzá a karácsonyi szünetben, amikor az üzem amúgy is zárva volt. A Conti alkalmazottai gyönyörű karácsonyi ajándékkal lepték meg magukat.


Még mindig erős

Most aztán valóban megkezdődött a komoly munka. A rendszert többször újrakalibrálták, bütykölték, optimalizálták. Helmut Oberlies, a karbantartási munkákért felelős szakember több száz darab pótalkatrészt szerzett. Az első hétszáz abroncsot válogatott ügyfelek tesztelték terepen. A teljesítmény minden részletét rögzítették, az adatokat elemezték. De a Korbachban készült új abroncsok csak a kutatás-fejlesztési részleg engedélyével kerülhettek kereskedelmi forgalomba.

„Kicsi, de hatékony csapatunk bebizonyította, hogy jó ötletekkel és céltudatossággal hegyeket lehet mozgatni”, mondja Stephan Disselhoff, még mindig jóleső izgalommal. A csapat szabadalmaztatta a találmányt. Siegbert Steuber, Hartwig Poqué, Ralf Jacob és kollégáik már régen új projekteken dolgoznak.