Haszongépjármű és busz abroncsok

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Egy abroncsfejlesztő abroncsok nélkül

A Continental több mint „pusztán” abroncs, még a Gumiabroncs divízión belül is. A rendszerfejlesztők más területeken dolgozó munkatársaikkal együttműködésben átfogó csomagokat alkotnak meg az ügyfelek számára. Például a ContiPressureCheck™ rendszer, a tehergépjárművek abroncsnyomását monitorozó vadonatúj technológia segítségével.

Jörg Lehmann nem igazán érzi magát otthon az abroncsok között. Az elektromérnök-doktor ennek ellenére már több mint 15 éve dolgozik a Continental Gumiabroncs divíziójának kutatás-fejlesztési részlegénél, Hannover-Stöckenben. Lehmann birodalmában (továbbfejlesztett abroncsok és haszongépjármű-abroncsokhoz való rendszerek) azonban nem gumimintákat vagy profilokat találunk az asztalon, sokkal inkább kis fekete dobozokat és átlátszó műanyag alkatrészeket. A ContiPressureCheck™ nevű elektronikus levegőnyomás-monitorozó rendszer, amelyet Lehmann csapata mostanában fejlesztett ki, összesen 40 különböző tartozékból áll.

„Az intelligens abroncs gondolata eredetileg a személyautók kapcsán merült fel”, meséli Jörg Lehmann. Éber szemei szikráznak keret nélküli szemüvege mögött. „Az intelligens abroncs „beszél” a járművel. Értékes adatokat továbbít az elektronikus járművezérlő rendszereknek, például az ABS-nek és az ESP-nek. Aztán elgondolkoztunk, mit tehetünk a tehergépjármű-abroncsokért.” Az eredmény egy érzékelő, amelyet az abroncsra kell felszerelni, és automatikusan méri az abroncs levegőnyomását, valamint hőmérsékletét. Az adatok rádiós úton továbbítódnak a vezetőfülkében lévő kijelzőre, amely nyomásvesztés esetén figyelmezteti a vezetőt. Végtére is a túl kicsi levegőnyomás a tehergépjárművek lerobbanásának első számú oka, a belőle következő költségek pedig tetemesek.

Alkatrészek a világ minden tájáról

Az Autóipari csoport a Continental házon belüli elektronikai divíziója, ideális partner abroncsokhoz való szenzorok kifejlesztéséhez. A szenzor egy kis gumi védőtartályba kerül, melyet a temesvári (Románia) ContiTech munkatársai gyártanak. A vevőberendezés, a központi vezérlőegység, amelybe a szenzor által leadott jelek közvetlenül vagy antenna útján befutnak, a guadalajarai (Mexikó) Interior divíziótól származnak. „Mi specifikáljuk a rendszert a részlegünkön”, magyarázza Lehmann. „Ez azt jelenti, hogy mi határozzuk meg, mit kell tudnia csinálni, aztán forgalomba hozzuk az egyes alkatrészeket.” A többit elvégzik az egyes alkatrészek szakértői. A ContiPressureCheck™ rendszerhez hasonló komplex termékek esetében a szakértők a világ bármely pontján lehetnek, ahol a konszern jelen van.

Ami a mechanikát illeti, az útvonal különösen rövid. A rendszerfejlesztés mellett Jörg Lehmann egy személyben a tehergépjárműabroncs-mechanikai részleg vezetője is.   „Jelenleg egy olyan tesztelő rendszeren dolgozunk, amely szenzoros úton méri a profilmélységet. Ebben munkatársainktól kérünk tanácsot.” 


A szenzor szemével látni

„Technológiánk sok más rendkívül érdekes felhasználásra is lehetőséget ad”, magyarázza Jörg Lehmann, és edzőcipőjében átugrik egy kis időre a szomszéd irodába. Egy kicsi, átlátszó dobozzal tér vissza, amelyben egy gazdagon felszerelt áramköri lap van. Ez egy prototípus, amelyet ma délután szerelnek fel először egy tesztügyfélnek. Az egyszerű külsejű, de valójában nagyon intelligens vezérlőegységek szoftverét a regensburgi Continental Automotive „TrendAntenna” kutatóműhelye programozta fel, amelyben 40 diák és kutató dolgozik a holnap járműveinek digitális megoldásain.

„Épp most kaptuk meg a szerződést egy új monitorozási rendszer kidolgozására. Ez esetben nem a vezetőhöz, hanem a flottamenedzser irodájába futnak be az adatok”, magyarázza Lehmann lelkesen. A múltban egy ügyfélnek legalább 4 órájába telt, hogy 50 félpótkocsi összes abroncsáról kézileg leolvassa az abroncsnyomást. A jövőben ez már csak két percbe telik, és számítógép végzi.

„2014 óta az abroncsnyomás-felügyelő rendszereket az Európai Unióban törvény írja elő minden új személyautónál”, mondja Lehmann. „Ez a tehergépjármű-abroncsokra még nem vonatkozik.” Ehhez a szállítók előrelátására és a Continental világában megnyilvánuló tökéletes csapatmunkára van szükség.