Személyautó és transzporter abroncsok

Vízre felúszás

Vízre felúszás

Mi a vízre felúszás és hogyan kerülhető el?

Rövid tények: Csökkentse a vízre felúszás kialakulásának esélyét!

  • Rendszeresen ellenőrizze a nyomást mind a négy gumiabroncson
  • Őrizze meg a profilmélységet, a jogszabályi minimális profilmélység 1,6mm.
  • Ha esik vezetés közben, csökkentse a sebességét és növelje a követési távolságot.

A közutakra való gumiabroncsok esetében jogi előírás a profilmintázat megléte. A profilmintázat elsődleges feladata a vízkiszorítás, mely hatást gyakorolhat az úttal való érintkezési felületre vizes útviszonyok mellett, valamint a tapadás és úttartás biztosítására.

Ha vizes úton vezet nagy sebességgel, egy réteg víz épülhet fel a gumiabroncs és az útfelület között. Az abroncs elveszíti az úttal való érintkezést, és a jármű már nem ad kormányválaszt. Ez a jelenség a vízre felúszás vagy hydroplaning néven ismert.

Ha a gumiabroncsok nem tudnak rendesen az útra tapadni a vízre felúszás során, ez az úttartás-vesztés rendkívüli következményekkel jár az autó biztonságára nézve. A sofőr ténylegesen elveszti az irányítást a jármű felett, nem tud fékezni, kormányozni vagy gyorsítani.

A vízre felúszás vagy hydroplaning leginkább akkor fordul elő, ha komoly csapadék épül fel az útfelületen. Ez akkor is bekövetkezhet, ha az aszfalt annyira egyenetlen, hogy nagy pocsolyák állnak benne össze.

Számos módon csökkenthető a vízre felúszásos baleset esélye az autóval:

  • Tartsa az autó abroncsait a helyes légnyomásra felfújva;
  • Tartsa szemmel a profilmélységet, így az nem eshet a jogszabályok által előírt 1,6mm érték alá;
  • Rendszeresen ellenőrizze az abroncsokat, és kellő időben cserélje le azokat;
  • Mérsékelje a sebességét esős időben.

Fontos megjegyezni, hogy az elégséges profilmélység nemcsak rendkívüli helyzetekben létfontosságú. Akár alacsony sebesség mellett is nagyobb a baleset vagy ütközés veszélye, ha az abroncsok kopottak.

1,6 mm-es mintázati mélységnél szerezzen be új abroncsokat!

Az új abroncsok másodpercenként akár 30 liter vizet is képesek kiszorítani 80 km/h sebesség mellett. Azonban a profilmélység rendszeres használat mellett lekopik. Következésképpen, az abroncsok sokkal kevesebb vizet vezetnek el, amint a profilmélység csökken.

Ha pl. a profilmélység csak 1,6mm, a vízelvezetés ténylegesen és drámaian csökken.

Ha 3 mm profilmélység marad, a gumiabroncs még mindig nagy mennyiségű vízelvezető képességet tud fenntartani. 

Ettől a ponttól kezdve a hydroplaning veszélye drámaian növekszik. Ráadásul az eltűnt profil a fékteljesítményre is hatást gyakorol. Minél kopottabbá válik a profil, annál hosszabb ideig tart a teljes megállás, ahogy az a teszteredményekből is kitűnik.

Vízre felúszás: Féktávolságok

A Continental teszthelyszínén, a Contidrom –ban elvégzett tesztben a féktávolság 6,8 méterrel nőtt 1,6mm –es profilmélységű abroncsokkal, a 8 mm –es teljes profilmélységhez képest. A csupán 3 mm –es profilmélységű abroncsoknak 2,2 méterrel tovább tartott a teljes megállás.

A mintázati kopásjelzők

A gumaibvroncsok a teljes kerületükön rendelkeznek futófelülettel. Profilmélységmérést kell végezni - például mélységmérővel - a fő rovátkákban, melyek Kopásjelzőkkel (TWI) bírnak a modern abroncsokon.

A legtöbb európai országban az autó biztonsága érdekében jogszabályokban előírt minimális profilmélység 1,6mm; ekkor csereérett a gumiabroncs.

Annak biztosítására, hogy a gumiabroncsok a lehető legjobb teljesítményt nyújtsák, rendszeresen ellenőrizze az abroncsokat és kellő időben cserélje le őket. Ezen felül mind a négy kerékre azonos profilmintázatú abroncsot szereljen fel. A minimális elvárás az, hogy tengelyenként azonos legyen a profilmintázat.

A fennmaradó profilmélység jobb meghatározása érdekében a Continental „vízjelzőket” helyezett a futófelület rovátkái közé. Ezen jelzőbordák 3mm magasan helyezkednek el, és a profilmintázat blokkok között találhatók.

Ha a környező profilmintázat a kopásjelzők szintjéig lekopott, ideje új abroncsokat szerelni a kerekekre megelőző biztonsági intézkedésként.

Mi a teendő vízre felúszás esetén?

Akár újak, akár régiek az abroncsok, a sofőrnek mindig lassítania kell vizes útfelületen a vízre felúszás veszélyének mérséklése érdekében.

Vízre felúszás esetén – mely továbbra is lehetséges a időjárás és az útviszonyok függvényében, melyekre a sofőrnek nincs ráhatása – a sofőrnek tanácsos azonnal levennie a lábát a gázpedálról és kinyomnia a kuplungot. Kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és fékezést.

Ugyanakkor ha ütközés vagy súlyos baleset veszélye áll fenn, vészfékezést kell végrehajtani. A legtöbb esetben a hátsó kerekeknek még mindig elegendő tapadásuk marad a jármű lelassításához.

Amint az abroncsok ismét érintkeznek az úttal és visszanyerik az úttartást, biztonságosabb csökkentett sebességgel vezetni tovább. 

Abroncskereső

A leggyorsabb út a tökéletes abroncshoz

Kanyargós utazások

Ahhoz, hogy biztonságban legyen kanyargós utakon, kerülnie kellene a megnövekedett sebességet.

Egy hasznos technika kanyargós utakra

Tudjon meg többet

Vezetés havas úton

Mit tegyen amikor beköszönt a tél.

Tudjon meg többet

Vezetés ködben

Tanácsok a biztonságos vezetéshez ködben

Tanácsok a biztonságos vezetéshez ködben.

Tudjon meg többet