Személyautó és transzporter abroncsok

Vízre felúszás

Vízre felúszás

Mi a vízre felúszás és hogyan lehet elkerülni?

Rövid tények: Csökkentse a vízre felúszás kialakulásának esélyét!

  • Rendszeresen ellenőrizze a gumiabroncsok nyomását!
  • A mintázati mélység törvényben foglalt minimuma 1,6 mm.

  • Ha vezetés közben esik az eső, csökkentse a sebességét és növelje a követési távolságot!

A közúti forgalomban használt gumiabroncsok profilmélységének el kell érnie a törvényileg előírt minimum értéket, ugyanis a futófelület elsődleges feladata a megfelelő tapadás biztosítása, amely csak optimális vízelvezetés mellett biztosítható.

Ha vizes úton nagy sebességgel halad, akkor a csapadék beékelődhet az abroncs és az útfelület közé. Ennek következménye, hogy a gumiabroncs elveszíti az útfelülettel való kapcsolatát, és így a jármű már nem képes reagálni a kormánymozdulatokra. Ezt a jelenséget nevezik vízre felúszásnak.

Ha a vízre felúszás során megszűnik a talajkapcsolat, akkor a tapadás hiánya rendkívül komoly biztonsági kockázatot jelent. Ilyenkor a vezető gyakorlatilag elveszíti uralmát a gépjármű felett, és nem képes sem fékezni, sem pedig kormányozni vagy gyorsítani.

A vízre felúszás leginkább akkor következik be, amikor heves esőzés miatt nagy mennyiségű víz halmozódik fel az út felszínén. Azonban akkor is előfordulhat, ha az út aszfaltja olyan egyenetlen, hogy nagy víztócsák alakulnak ki.


Számos módszerrel csökkenthető a vízre felúszás okán bekövetkezett balesetek kockázata:

  • Tartsa az abroncsok légnyomását megfelelő szinten!
  • Figyelje a gumiabroncsok mintázat mélységét, hogy az soha ne csökkenjen a törvényileg előírt 1,6 mm-es szint alá! Gyakran ellenőrizze abroncsait és fontolja meg a cserét még időben.

  • Méréskelje a sebességet vizes körülmények között!

Fontos, hogy a megfelelő mintázati mélység nem csak szélsőséges helyzetekben létfontosságú. Még alacsony sebességnél is nagyobb a baleset vagy az ütközés kockázata, ha a gumiabroncsok elhasználódtak.

1,6 mm-es mintázati mélységnél szerezzen be új abroncsokat!

80 km/h sebességnél az új abroncsok akár 30 liter vizet is képesek kiszorítani másodpercenként. A gumiabroncs profiljának mélysége azonban a rendszeres használat során csökken. Ennek eredménye, hogy az abroncsok lényegesen kevesebb vizet képesek elvezetni.

Ha például a gumiabroncs mintázati mélysége csak 1,6 mm, akkor a vízkiszorítás mértéke drámai módon lecsökken.

Ha a profilmélység 3 mm, akkor a gumiabroncsok még mindig rendelkeznek a vízkiszorítási képességük nagy részével. Ezt követően a vízre felúszás kockázata drámaian megnő. Ezen felül az elhasználódott futófelület a fékteljesítményt is negatívan befolyásolja. Minél kopottabb a mintázat, annál hosszabb útra van szüksége a járműnek a teljes megállásig. Mindez a teszteredményeken is jól látható.

Vízre felúszás: Féktávolságok

A Continental saját tesztpályáján, a Contidrom létesítményben elvégzett tesztek eredményei is azt mutatták, hogy a törvényileg előírt legalacsonyabb mintázati mélység esetén a fékút 6,9 m-rel hosszabb, mint az új, 8 mm-es profilmélységgel rendelkező abroncsoknál. A 3 mm-es mintázati mélységgel rendelkező abroncsoknál ez a különbség „csak” 2,7 m. 

A mintázati kopásjelzők

Az abroncsok a teljes kerületükön rendelkeznek futófelülettel. A fennmaradó profilmélységet a hosszirányú futófelületi csatornákon érdemes megmérni mélységmérő segítségével. A modern abroncsoknál ezekben a csatornákban találhatóak a Mintázati Kopásjelzők (TWI), melyek akkor kerülnek egy szintbe a mintázat felületével, ha a fennmaradó profilmélység 1,6 mm-re csökken.

A legtöbb európai országban 1,6 mm a törvényileg előírt minimális profilmélység. Ha az abroncsok elérték ezt a kopásszintet, akkor azokat haladéktalanul le kell cserélni. 

Annak érdekében, hogy a gumiabroncsok a lehető legjobb teljesítményt biztosítsák, gyakran ellenőrizze azokat és fontolja meg a cserét még időben. Fontos, hogy mind a négy kerékpozícióba azonos méretű és mintázatú gumiabroncs legyen felszerelve, illetve tengelyenként egyezzen meg az abroncsok mintázati mélysége is.

A maradék mintázati mélység pontosabb meghatározása érdekében a Continental számos nyáriabroncs-családjánál bevezette a Nyári Mintázati Kopásjelzőt. A nyári kopásjelző mutatja az autós számára, ha a fennmaradó profilmélység elérte a 3 mm-t.

Amikor a futófelület kopásszintje elérte ezt a mértéket, akkor a nyári kopásjelző egy szintbe kerül a futófelülettel jelezve azt, hogy a vizes útfelületen nyújtott teljesítmény nagymértékben csökkent. Már ekkor érdemes elgondolkodni a kopott abroncsok újakra cserélésén.

Mi a teendő vízre felúszás esetén?

Akár új, akár használt gumiabroncsokkal közlekedik, vizes útfelületen mindig érdemes a jármű sebességét mérsékelni annak érdekében, hogy a vízre felúszás kialakulásának veszélye csökkenjen.

Sajnos a vízre felúszás az időjárástól és az útviszonyoktól függően bármikor kialakulhat. Ha ez bekövetkezik, akkor azt javasoljuk, hogy azonnal vegye le a lábát a gézpedálról, ezzel párhuzamosan pedig nyomja ki a kuplungot. Érdemes kerülni a kormánykerék nagyarányú elmozdítását, de főleg a hirtelen fékezést.

Ugyanakkor, ha ütközés vagy súlyos baleset bekövetkezésének veszélye áll fenn, akkor kezdje meg a vészfékezést. A legtöbb esetben a hátsó kerekek továbbra is elegendő tapadást biztosítanak a jármű lelassításához.

Amint a gumiabroncsok újra érintkezésbe kerülnek az úttal, a tapadás helyreáll és a csökkentett sebességgel történő vezetés már biztonságos.

Abroncskereső

A leggyorsabb út a tökéletes abroncshoz

Kanyargós utazások

Ahhoz, hogy biztonságban legyen kanyargós utakon, kerülnie kellene a megnövekedett sebességet.

Egy hasznos technika kanyargós utakra

Tudjon meg többet

Vezetés havas úton

Mit tegyen amikor beköszönt a tél.

Tudjon meg többet

Vezetés ködben

Tanácsok a biztonságos vezetéshez ködben

Tanácsok a biztonságos vezetéshez ködben.

Tudjon meg többet