Haszongépjármű és busz abroncsok

Egy fenntartható közlekedési rendszer felé.

Úton egy fenntartható közlekedési rendszer felé.

Tudjon meg többet a CO₂ kibocsátásról és a VECTO-ról

Minden, amit tudnia kell az új tehergépjárművek CO₂-kibocsátási szabályairól és a VECTO-ról.

Melyek az új CO₂ kibocsátási rendeletek?

A  tehergépjárművekre vonatkozó első európai szén-dioxid (CO2) szabályozásnak nagyon egyszerű célja van: a teherautók és autóbuszok CO2-kibocsátásának radikális csökkentése. 

Ennek az egész Európai Unióban történő elérése érdekében 2019. augusztus 14-én lépett hatályba az Európai Parlament (EU) 2019/1242 rendelete. A rendelet célja a személygépkocsik kibocsátási normáinak kiegészítése és a közúti közlekedés ágazatnak a Párizsi Egyezménnyel összhangban történő küzdelme az éghajlatváltozás ellen.

Amint azt az Európai Parlament kifejti: “Világos utat biztosít a közúti szállítási ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére, és hozzájárul ahhoz a kötelező célhoz, hogy 2030-ig az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása legalább 40% -kal csökkenjen 1990-hez szinthez képest.”

Vissza
A nagy tehergépjárművek teszik ki a tehergépjárművek összes kibocsátásának 70% -át.

A nagy tehergépjárművek teszik ki a tehergépjárművek összes kibocsátásának 70% -át.

Ambíciózus célok

A cél elérése érdekében a rendelet előírja, hogy a járműgyártók (OEM-ek) teljes termékpalettájukra kiterjedő CO2-kibocsátási célokat állítsanak be járműveikhez. 2025-re ehhez a tehergépjárművek átlagos szén-dioxid-kibocsátásának 15% -kal történő csökkentését kell elérni a 2019–2020-as referenciaértékhez viszonyítva. 2030-ra a kibocsátásoknak 30% -kal kellene csökkenniük a 2019–2020-hoz képest.

Kezdetben az előírások csak a tehergépjárművekre vonatkoztak, amelyek maximális össztömege legalább 16 tonna vagy több, és amelyeket 2019. januárjától gyártották. 2020 januárjától a 7,5 tonna vagy annál nagyobb össztömegű könnyű szállítójárművek is bekerültek a szabályozásba.

Az előírások a teherautók széles körű típusaira vonatkoznak - a két tengelyestől felfelé, akár merev vagy csuklós. Az ilyen járművek a tehergépjárművek teljes szén-dioxid-kibocsátásának 70% -áért felelnek. 2022 év végére az előírásokat felülvizsgálják és valószínüleg kiterjesztik további teherautó-, pótkocsi-, busz- és más konfigurációkra is. 

A cél egyszerű. Az Európai Parlament szerint: “Ez a fokozatos bevezetés egyértelmű és korai jelzést ad az ipar számára, hogy felgyorsítsák  az energiahatékony technológiák, valamint a nulla és alacsony kibocsátású tehergépjárművek piaci bevezetését.”

Azok a OEM gyártók, amelyek átlagos kibocsátása meghaladja a megengedettet, emmissziós büntetésekre számíthatnak majd.

A kép azt mutatja, hogy a nagy tehergépjárművek teszik ki a tehergépjárművek összes kibocsátásának 70% -át.

A teherautók és buszok teszik ki az EU szén-dioxid-kibocsátásának 6% -át.

Miért fontosak az új CO2 kibocsátási rendeletek?

 A közúti szállítást vizsgálva azt mutatja, hogy a teherautók, városi buszok és távolsági autóbuszok az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának 6% -át generálják. Ezek a közúti közlekedés szén-dioxid (CO2) kibocsátásának csaknem egynegyedét teszik ki.

És ezek a kibocsátások egyre nőnek. A közúti szállítás - egy a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségéről ismert iparág - iránti igény egyre nő . Az Európai Parlament állítása szerint az EU közlekedésből származó CO2-kibocsátásának 25% -áért a tehergépjárművek felelősek. Az Európai Bizottság szerint: “További fellépés nélkül a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának aránya várhatóan körülbelül 9% -kal növekszik 2010 és 2030 között.”   

E tények ellenére mostanáig nem volt előírás a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére. Kétségtelen tény, amint az Európai Parlament 2019-ben megállapított: “A Párizsi Egyezmény célkitűzéseihez való hozzájárulás érdekében fel kell gyorsítani az egész közlekedési ágazat átalakulását a nulla kibocsátás felé.”

Az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményébe (UNFCCC) tartozó Párizsi Egyezményt 2016-ban írták alá. A megállapodás a globális átlaghőmérséklet növekedésének 1,5 ° C  alatt tartása az iparosodás előtti szinthez képest. "

Teherautó gyorsan elhalad egy üzemanyagtöltő állomáson

A flottaüzemeltetők pozitív hatást gyakorolnak a teljes flotta üzemanyag-hatékonyságára.

A kibocsátások csökkentése

Ennek érdekében a szén-dioxid-kibocsátást radikálisan csökkenteni kell. Ha az EU eléri 2050-re az 1990-es szinthez viszonyított 60% -os csökkentést, akkor létfontosságú a nehéz tehergépjárművekre összpontosítani.

Ezen környezeti megfontolások mellett a nehéz tehergépjárművek hatékonyabbá tétele más előnyökkel is jár. A gyártók ösztönzése az új járművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére, új, zéró kipufogógáz-kibocsátású járművek kifejlesztése által, javítja az európai járműgyártók versenyképességét a globális piacon.

További előnyök

A rendelet által biztosított átláthatóság lehetővé teszi a szállítmányozó vállalatok számára, hogy közvetlenül összehasonlítsák a különböző gyártók ajánlatait. Ez segít nekik a tájékozottabb vásárlási döntések meghozatalában. Ennek folytatásaként csökkennie kell az üzemanyag-költségeknek is, amelyek a legtöbb fuvarozó számára a teljes működési költség kb. 1/3-át (30% -át) teszik ki.

Mi a VECTO és miért jött létre?

A szabályozás kidolgozása könnyű. A végrehajtás eszközének kidolgozása nem olyan egyszerű. És ezért készül évek óta  a VECTO.

A járművek energiafogyasztásának kiszámítására szolgáló eszköz rövidítése, a VECTO, egy számítógépes szimulációs program. Az Európai Bizottság úgy tervezte, hogy egy sor paraméter alkalmazásával kiszámítható a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása és ezáltal a széndioxid-kibocsátásána.

A járművek sokfélesége

2019 előtt nem volt mód a teherautók kipufogógáz-kibocsátásának pontos mérésére. Felmérték a motorok káros kibocsátásait. De egy téglát szállító pótkocsis teherautó motorja sokkal több üzemanyagot fog felhasználni, és sokkal több kibocsátás okoz, mint ugyanaz a motor, ha habtéglákkal megrakott  pótkocsit vontat.

Ha nem tudja mérni a kibocsátásokat, hogyan hajthatja végre a kibocsátások csökkentésére irányuló rendeletet?

A jogalkotók számára a probléma lényege, hogy ellentétben a személygépkocsikkal, amelyek alapvetően nagyjából hasonlóak és ugyanúgy használhatók, a teherautók mind nagyon különbözőek.

Amint az Európai Bizottság megállapította, szó szerint több millió féle tehergépjármű létezik. Lehet, hogy két modell ugyanazzal a motorral rendelkezik, de eltérő sebességváltót használnak, és tengelyük eltérő konfigurációjú. Lehet, hogy egyik tengelyükről a másikra különböző abroncsokazt használ. Egyes tengelyek egykerekűek, mások ikerkerekesek. És természetesen nagyon különféle munkákra fogják őket használni.

Szimuláció

Mivel a VECTO egy szimulációs eszköz, alkalmazható bizonyos teherautók számára. Ez azt jelenti, hogy szimulálhatja bármely teherautó CO2-kibocsátását és üzemanyag-fogyasztását. Ezzel lehetővé válik az iparági kibocsátások általános szintjének felmérése. És ez teszi lehetővé a jogszabályok létrehozását és végrehajtását.

A kutatók megállapítása szerint a megoldás modellszimuláció volt. Ez lehetővé teszi az egész jármű értékelését, figyelembe véve minden fő elemét, például a motort, az erőátvitelt és a gumiabroncsokat, valamint azok használatát.

Rövid távon a gyártók értékelhetik járműveiket, mielőtt azok eladásra kerülnének, és a részleteket közzéteszik majd, hogy így segítsék a vásárlókat megalapozottabb döntéshozatalban.

Hogyan működik a VECTO valójában?

A jármű energiafogyasztásának kiszámítására szolgáló eszköz - röviden a VECTO - egy számítógépes szimulációs program. Amikor ezt a programot feltöltik a tehergépjárművekre vonatkozó adatokkal, valamint a teherautó konfigurálására és használatára vonatkozó információkkal, akkor egy szimulációt készít a jármű üzemanyag-fogyasztásának és CO2-kibocsátásának kiszámításához.

Ez lehetővé teszi a CO2-kibocsátás pontosabb kiszámítását, sokkal nagyobb számú jármű számára, mintha egy egyszerű fizikai vizsgálatot végeznénk el.

Kép a VECTO-t és annak különféle paramétereit mutatja

A VECTO illetve az üzemanyag-fogyasztás és a CO₂-kibocsátás szimulálására használt különféle paraméterek.

A VECTO-hoz szükséges járműadatok

  • Járműkategória: merev teherautó vagy nyergesvontató? 
  • Tengely konfiguráció: Hány tengely van a járműben, és milyen a hajtás konfigurációja? Minél több kereket hajtanak meg, annál nagyobb az üzemanyag-fogyasztás
  • Súly: Mekkora a jármű maximális üzemi tömege, beleértve az alvázat, a karosszériát, a motort, a folyadékokat, az üzemanyagot, a vezetőt és az utast, a pótkocsit és a teherbírást? Mekkora a saját tömege, azaz sofőr, utas vagy rakomány nélkül?
  • Erőátvitel: Milyen sebességváltóval és hajtással rendelkezik a jármű? Mik a sebesség fokozatok és milyenek súrlódási veszteségek?
  • Kiegészítő felszerelés: Milyen egyéb berendezéseket hajt a jármű motorja, például légkondicionáló, kormányszivattyú, hűtőventilátor és légkompresszor, és mekkora energiát vesznek fel ezek?
  • Gumiabroncsok: Mekkora a méret és a gördülési ellenállási együttható stb.
  • Motor jellemzői: Mekkora a motorteljesítmény, az üzemanyag-fogyasztási és a teljes terhelési görbe?

A jármű használata

A pontos értékek elérése érdekében a következőkre kell kiválasztani a szabványosított és valódi paramétereket az útvonalak és a felhasználási típusok tekintetében:

  • Vezetői viselkedés: Mi az útvonal típusa? Hosszú táv (néhány megállás állandó sebességgel), regionális fuvar (több megállás, változó sebesség) vagy városi (több megállás, alacsony sebesség). Mi a fékezési, gyorsulási és sebességi karakterisztika jellemzői, valamint mi a sebességváltási stratégia?
  • Hasznos teher: Mennyit terhet hordoz a jármű, és ez hol és hogyan oszlik el?
  • Jármű konfiguráció: Ha a jármű merev teherautó, akkor milyen teherautó és pótkocsi kombinációk használhatók?
A VECTO rövid áttekintése

Miért van erre szükség?

Rövid távon a VECTO eszközt a járműgyártók (OEM-ek) fogják használni. Az információkat ügyféladatok létrehozására használják fel. A kereskedésben ezt beépítik az értékesítési rendszerbe, hogy az ügyfelek azonnal összehasonlítsák a különböző járművek teljesítményét. Jármű vásárlásakor megkapják az adott járműre vonatkozó adatok másolatát.

A VECTO segítséget nyújt az OEM-eknek annak felmérésében is, hogy a kifejlesztett különféle technológiák mennyire működnek hatékonyan a való világban, mivel képesek lesznek pontos "előtte" "utána" méréseket végezni. És természetesen képesek lesznek szorosan együttműködni beszállítóikkal az új termékek, például az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok területén.


Töltse le az infografikát

Vissza