Haszongépjármű és busz abroncsok

Continental Winter Tires

Birkózzon meg a téllel.

A gumigyártó

Nem minden gumi egyforma. Fred Waldner laboratóriumában évente több mint 10.000 új alapanyag-keverék készül. Csak a legjobbak kerülhetnek a Continental abroncsaiba.

article_66w_image1

A nyers természetes kaucsuk nagy barna bálákban érkezik a thaiföldi, indonéziai és malajziai gumifaültetvényekről. A Continental hannoveri kutatás-fejlesztési központjában Fred Waldner és csapata ebből a nyersanyagból kifinomult alapanyag-keverékeket készít járműabroncsokhoz, innovatív és egyre rafináltabb képletek segítségével. Az alapanyag-keverékeket előállító laboratórium polcain és szekrényeiben több mint 1500 összetevő várja, hogy sorra kerüljön: különböző minőségű természetes és szintetikus kaucsukok, töltőanyagok (például ipari korom vagy szilikon), antioxidánsok, illetve katalizátorok, olajok, gyanták, valamint a vulkanizáláshoz szükséges különféle vegyszerek.

Egy-egy gumikeverék legalább tíz, de akár húsz különböző összetevőből is állhat. A képleteket az anyagfejlesztő munkatársak alkotják meg. Waldner csapata először laboratóriumi méretekben állítja elő a keverékeket, majd a mintákat minden lehetséges módon tesztelik. Minden gumikeverék egy bizonyos abroncstípus egy bizonyos pontjára való. A Waldner laboratóriumában évente előállított és tesztelt 12.000 minta közül csak mintegy két tucat kerül végül abroncsokba.


Gumifalatkák
Az anyagkutatók egyik legzseniálisabb találmánya, a gumifa helyett pitypanggyökérből nyert természetes kaucsuk nemrég különleges kihívás elé állította Waldner csapatát. „A pitypangkaucsuk nem nagy bálákban érkezett, hanem 2-3 centis kis falatkákban, amelyek egy nagy vödör vízben úszkáltak”, idézi fel mosolyogva Fred Waldner. Az anyag még szárítás után is olyan puha volt, hogy megállt tőle a keverő. „Csak folyt mindenhova!” A laboratóriumnak végül mégis sikerült jó gumit csinálnia belőle. Azóta az első pitypangkaucsuk-abroncsokat már a Contidrom tesztpályákon tesztelik Hannover közelében.


Külön tudomány
Fred Waldner sok évig dolgozott tehergépjármű-abroncsok anyagfejlesztőjeként a Continental vállaltnál, mielőtt öt éve átnyergelt a fizikai anyagtesztelésre. „A gumi a létező legizgalmasabb anyagok egyike” magyarázza Waldner, aki kémiából doktorált. „Alapállapotában is három dimenzióban formálható. Vulkanizálás után elasztikus lesz, nyújtható, majd visszatér az eredeti formájába. Az anyagösszetételtől függően pedig lehet rugalmasabb vagy jobb energiaelnyelő hatása.” Egyszóval a megfelelő alapanyag-keverék nagy hatással van az abroncs funkcióira. Például a fékteljesítményre, amelynek a biztonság érdekében a lehető legmagasabbnak kell lennie; vagy a gördülési ellenállásra, amelyet az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében a minimumra kell szorítani.

Fred Waldner szabadidejében is a gumi szenvedélyes rajongója. A 43 éves férfi lelkes asztalitenisz-játékos. „Ez egy igazi csúcstechnológiás sport”, mondja. A pingpongütőknek 150 féle gumiborítása létezik, és mindegyikkel más élmény játszani: „Ez egy külön tudomány.” A Continental pedig nemsokára ehhez is hozzáteszi majd a magáét. A vállalat beleegyezett, hogy egy nagy gumiborítás-gyártóval együttműködésben új anyagot fejleszt ki. Hamarosan a pingpong világa is a Continental nevétől lesz hangos!